Уроки




Конспект
 уроку математики
 в інклюзивному 2 класі

«Подорож до містечка Брумс»

Вчитель початкових класів
 Дещенко Людмила Григорівна
Сумського НВК № 16

Тема. Усне віднімання виду «40-8». Порівняння іменованих чисел і розв’язування задач.
Мета: ознайомити учнів із прийомами усного віднімання при обчисленні виду 40-8; удосконалювати обчислювальні навички ,вміння розв’язувати задачі; розвивати вміння аналізувати й порівнювати, уміння робити висновки, засновані на виконаних діях; виховувати відчуття команди, взаємодопомоги.
Обладнання: презентація, запис пісні, картки для ООП, відзнаки, геометричний матеріал, стрічки.
Учні з ООП – затримка розвитку. Програмовий матеріал адаптований.
Хід уроку
I.Організаційний момент (слайд 1 усмішки)
-Дзвоник нам дав сигнал до роботи.
- Перевірте свою готовність до уроку. Подивіться в мої очі – вони посміхаються. Погляньте один на одного і подаруйте усмішку. Із цих промінчиків добра, що закріпилися на ваших обличчях, ми і почнемо наш урок.
II.Мотивація уроку
- Чи любите ви мультфільми?
- Герої якого мультфільму поспішають на допомогу? (пісня робокарів)
- Так, у маленькому місті Брумс разом живуть люди і машини. Команда машин-роботів завжди раді прийти на допомогу.
Але трапилось так, що вони потребують нашої допомоги, допомоги математичної.
-Допоможемо робокарам (слайд 2 всі робокари)
-Доведемо свою спроможність допомагати перевіривши домашнє завдання
Завдання 317
Завезли – 39 с.
Купили – 5 с. і 3 с.
Залишилось-?
1)5+3=8 (с.) – всього купили тканин
2)39-8=31 (с.) – залишилося
39-5-3  = 31 (с.)
-                    Піднесіть  руку ті діти, які виконали домашнє завдання? Хто розв’язав по діях? Хто розв’язав виразом?
III.Актуалізація отриманих знань
-Зафіксуємо дату нашої співпраці(запис дати).
1. Хвилинка каліграфії
(слайд 3 вставити пропущені числа)
 вправа «Прокладемо шлях»
-Якому герою мультфільму ми допомогли?
-Коли ми викликаємо пожежників?
-За яким номером? (101)
-Чудово! Рухаємося далі.
- Які числа ми записали? (круглі, 2 цифри)
- Напишемо каліграфічно ці числа. Робокари завжди старанно виконують свою роботу. І ми надали першу їм математичну допомогу.
2. Усна лічба
А)Замініть числа круглих десятків сумою чисел
50=40+?                    90=80+?
60=50+?                    70=60+?
Б) вправа (робота в парах) «Намисто для Міні»
- Візьміть кольорові олівці і  об’єднайте числа таким чином, щоб малюнок нагадував намисто. Починайте з крайніх першого і останнього чисел і рухайтесь до середини (слайд 5) ООП (з асистентом)
1  2  3  4  5  6  7  8  9

-Яке число отримали на кожному об’єднанні?
-Додайте всі числа, яку б мало довжину намисто, якщо всі ряди об’єднати в пряму?10+10+10+10+10=50 см
-Покажіть свої роботи.
-Міні дуже вдячна вам за прикрасу.
IV. Повідомлення теми і мети уроку. Вивчення нового матеріалу.
-Діти, в 1му класі ви швидко навчилися віднімати від 10. В цьому вам допомагав склад числа 10. В 2му ви віднімаєте від 2цифрових. Сьогодні ми навчимося віднімати від круглих чисел одноцифрові, будемо порівнювати іменовані числа та розв’язувати задачі.
1)Розглянемо такий вираз (слайд)
                               40-8=?
                            30   10
-Як з’являється число 10? (від нього легко віднімати одноцифрове). Обчисли.
2) Робота з підручником
-Перевіримо, чи співпадають наші висновки з правилом? (с.58 правило)
-Які ви молодці. Чудово!
V.Робота по темі
№320
1-2 закінчити обчислення
3-пояснити усно
4-виконати самостійно
3) Фізкультхвилинка
 - Уявимо сонечко, яке світить – потягніться до нього.
-Вклонімося землі рідній.
Розводять руки – покажемо як ми запрошуємо гостей.
 І зігріваємо в обіймах (обняти себе)
4. Робота над задачею
-На станцію поступив сигнал для виклику служби 103.
-Коли ми набираємо цей номер?
-Ембер вже готова вирушити на допомогу. Не вистачає їй тільки математичних знань. Допоможемо? Розв’яжемо задачу.
Ембер привезла до лікарні 25 дорослих і 5 дітей. 7 людей ще залишаються в лікарні. Скільки людей виписалися додому? (1 учень біля дошки)
ООП (з асистентом запитання до дій)
-                    Про кого задача? (про дорослих і дітей)
-                    Що вони робили? (приїздили до лікарні, залишалися, виписувалися)
-                    Отже, це основні слова умови.
-                    Чи знаємо скільки людей всього привезли до лікарні? (Подумайте кожен як дізнатися)
-                    Коли знаємо скільки всього людей привезли до лікарні і скільки виписалося, чи можемо дізнатися скільки залишилося?  (перевіряють з дошкою)
-                    Молодці!
VI .Домашня робота
Вдома ви розв’яжете аналогічну задачу № 325 та обчислите вирази №324(1,2 або 3,4).
5. Робота з геометричним матеріалом
- Прокладемо новий шлях руху робокарів (викладаю різнокольорові полоски на дошці) ООП (асистент)
2м – 3дм=20дм-3дм=17дм
3м-7дм=30дм-7дм=23дм
6дм-4см=60см-4см=56см
(вчитель на дошці, учні в парах на парті)
VIІ.Рефлексія
-ось цим шляхом рухається Полі.
-яку службу він представляє? (поліція)
-за яким номером і з яких питань звертаємося до поліції? (хтось чинить правопорушення, злочин)
Полі хоче взяти свідчення  від вас і переконатися, чи дійсно учні 2-го класу допомагали робокарам?!
Вправа «Світлофор»
- Допомагати робокарам було цікаво?
- Чи були труднощі?
20-7=?
30-9=?
40-6=?
Який настрій у помічників?
-                     І у мене клас!!!
 Робокар Полі дарує всім за гарну роботу відзнаки.





Конспект
 уроку українська мова
 в інклюзивному 2 класі

«Багато снігу - багато хліба.»

Вчитель початкових класів
 Дещенко Людмила Григорівна
Сумського НВК № 16


          Тема: Закріплення знань і умінь розрізняти частини мови
Мета: удосконалити вміння розрізняти частини мови за видовими ознаками, продовжувати формувати уміння ділити слова на групи, які відповідають на питання різних частин мови, працювати над побудовою словосполучень зі слів, що є різними частинами мови; закріпити уміння добирати групи спільнокореневих слів та вводити їх у речення, розвивати зв’язне мовлення; виховувати працелюбність, інтерес до вивчення мови.
Обладнання: картки, таблиці, ілюстрації.
Інтерактивні форми: «Мозковий штурм», «Очікування», «Мікрофон»
Учні з ООП – затримка розвитку. Програмовий матеріал адаптований.
Хід уроку
I.       Організація учнів до уроку:
             1.Вже дзвінок нам дав сигнал.
Працювати час настав.
То ж і ти часу не гай.
Працювати починай.
    2.Створення емоційно-сприятливого клімату:
Сидимо – спокійно
Пишемо – каліграфічно
Відповідаємо – чітко.
  3.Вправи «Очікування»
-Чого очікуєте від уроку?
-Навчитися добре визначити частини мови.
Добре навчити того, хто хоче все знати.
ІI. Перевірка домашнього завдання
1.                Картки (ООП з асистентом)
2.                 Читання речень і визначення частин мови
Зима хазяйнує у лісі.
Маленький хлопчик читає книгу.
-         Які частини мови зустрілись?
Самостійні                    Службові
Перевірка карток: якщо не згодні, плесніть в долоні.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети
Ви довели, що маєте гарні знання з теми «Частини мови», але нам потрібно ці знання закріпити.
1.Робота над помилками: щоб перевірити ненаголошений голосний треба форма: зима-зими, село-села, земля-землі
2.Каліграфічна хвилинка ( розминка для рук – все, про що говорю показую)
Щоб букви правильно писати
Хвилинку каліграфії
Нам треба розпочати
Писатиму букви рівнесенько
Щоб було красиво і гарнесенько.
Дата
Класна робота
Хх – приголосний, глухий парний, твердий
Словник (учні знаходять значення слова)
Хвилина – міра часу.
Хви-ли-на
Хвилина – годину береже.
3.Робота з таблицею: випишіть словникове слово: прикметник, дієслово.
(ООП шукають з асистентом)
- Слово на цю букву здавна знають усі, люблять і шанують його.
- Б’ють мене, товчуть, ріжуть, а я все терплю, усім добром плачу. (Хліб)
Якої частини мови найбільше? – Дієслово
4.     Робота з підручником.
-         Поговоримо про святиню – хліб.
Вправа 273. Прочитати. Про що написах В.Сухомлинський?
5.     Зоровий диктант.
Прочитайте  1 речення, запишіть з пам’яті. Визначте частини мови. Перевірте один в одного зошити.
(ОПП – розмалювати малюнок з хлібними  виробами: хліб, калач, булка, пиріг)
Випиши, якої самостійної частини мови немає в цьому реченні: прийняти, поцілувати, виявив, пройшов.
Спільнокореневі слова
 


Хліб, хлібина, хлібний
Синоніми
Хліб – коровай, паляниця, батон, житняк.
6.     Вправа «Асоціативний кущ».
                            Смачний
Пахучий                Хліб               М’який
                             Корисний
Від чого залежить врожай хліба: ґрунти, волога, поживні речовини, світло, тепло.
-Яка пора року?
Сніг, сніжок, сніговий, засніжений, засніжити
Багато снігу - багато хліба.
ІV. Домашнє завдання. С. 5, №12 (виписати і намалювати)
V.Рефлексія
«Мікрофон»
-Чого навчилися на уроці ?
Я навчився …….

         -Чим поділитесь з батьками?

МАТЕМАТИКА (1 КЛАС)
Тема. Повторення  чисел 1-6. Складання виразів і рівностей.
ОП. Крайній, перший, останній.
Мета тематичного дня:  закріпити порядок чисел 1-6; 6-1; учити порівнювати числа; обчислювати вирази в межах 6, вправляти в лічбі, закріплювати знання чисел 2-6;(закріпити поняття «на, біля, ліворуч, праворуч, під,перший, крайній, останній); розвивати логічне мислення; виховувати повагу до людей різних професій, викликати бажання вчитися.
Предметні компетентності:
-Математичну компетентність шляхом розвитку цікавості учнів до математики, логічного мислення, зорової  пам’яті, свідомого сприйняття матеріалу; розв’язування математичних завдань, зокрема практичного змісту; вивчення та застосування лічби;
-Компетентність спілкування державною мовою для розуміння, пояснення математичних текстів; використання математичних термінів на початковому рівні, спілкування в побуті;
-Загальнокультурну компетентність для бажання більше дізнатися про математичні знання в різних життєвих ситуаціях, зокрема в конкретних професіях.
Підприємницька компетентність для вміння обирати товар на певну суму, обчислювати решту.
Тип уроку: урок формування компетентностей.

Обладнання: підручник, презентація, музичний супровід до фізкультхвилинки, картки для дітей з ОП, папір для записів, листочки-цифри, каштани,  геометричні фігури, м’яч, полотно «поле», печі, пиріжки, кошики.
I.    Організаційна частина
Слайд 1
Промінчик осінній заглянув у клас
І в коло велике зібрав, друзі, нас.
Нумо, знайдемо долоньки свої
І радо всміхалось: я - вам, ви - мені
1.                Мотивація. Повідомлення теми.
- До якого уроку приготувалися?
- Якій темі присвячений 6й тиждень? (професії)
-А ви знаєте, що математика присутня в кожній професії?
- Сьогодні ми дослідимо деякі професії при цьому повторимо числа від 1 до 6 , складатимемо вирази і рівності.
II. Виконування вправ
1.                Усна лічба (робота в колі на килимку)
–Уявіть ситуацію: Осінь. Подув вітерець. Дерева складають своє  листя, падають каштани  ( вчитель з асистентом в цей час «розсипають» листя і роздають каштани. Листочки – робота в парах, каштани – кожному).
-Хто слідкує за чистотою на вулицях? Слайд 2
-Чи потрібна двірнику в його роботі математика? (час роботи, вимірять територію…)
-Як ви розумієте вислів : чисто не там, де прибирають, а там, де не смітять.
Слайд 3.
а) –А листочки вітер нам приніс незвичайні, а математичні.
- Розділяємося на 2 команди ( звуком навпіл).
I команда викладає листочки-числа від 1 до 6;
II команда: від 6 до 1. Результати работи зачитують вказані вчителем учні.
б) Окрім листочків, вітер приніс ще й каштани. Викладіть їх в лінію. Відсуньте 1 каштан в сторону. Скільки залишилось? (5+1; 1+5; 2+4; 4+2; 3+3)
Ось ми і дослідили першу професію, повторивши лічбу і склад числа 6.
2.                Робота з геометричним матеріалом.
А) для наступного нашого дослідження я запрошую вас зайняти місця за партами.
-Ви бачите конверти. В них геометричні фігури. Працюйте парами або самостійно.
-Які фігури у ваших конвертах?
- Покажіть квадрат; круг; трикутник.
ОП з асистентом працюють за картками.
 






- Де трикутник? Квадрат? Круг?
- Яка фігура праворуч (зліва) від круга?
- Яка перша? Остання або крайня зліва, крайня зправа?
- Одну з фігур розфарбувати
- Чи у всіх у вас однакові споруди?
- Подивіться  на мої варіанти споруд. Слайд 4.
- Люди яких професій споруджують будівлі? (будівельник) Слайд 5.
- Ми зясували, що геометричні фігури будівельникам знати потрібно. А ще де вони застосовують математичні знання? (змішати компоненти для розчину…)
- З чого будують будинки? (з цегли)
- На яку геометричну фігуру вона схожа? (прямокутник)
б) робота з підручником
Продовжимо роботу з геометричним матеріалом. Розгорніть підручник на стор.26 (2 і 6 записую на дошці) завдання 3.
-                    Які фігури складають множину геометричних фігур?
-                    За якою ознакою розподілимо множину на підмножини на 1му малюнку? 2му?3му? (колір, форма,розмір)
-                    Дослідили професію будівельника з математичної сторони. А далі нас кличе гра з м’ячем.
3.                Гра «Втримаю і не зібюсь»
-                    В грі нас зустрічає нова професія. Люди цієї професії грають з м’ячем і це є їхньою роботою.
-                    Про кого я говорю? ( спортсмени: футбол, баскетбол, волейбол) Слайд 6.
-                    Запрошую вас  пограти у футбол, але не звичайний, а математичний ( в середину полотна-поля кладемо м’яч. Задача гравців не дати м’ячу впасти з поля, при цьому обчислюючи вирази).
1+5    4+2    2+4    5+1    1+1     3+3
6-2     2+3     6-4    6-5     2+2     3+2
Що  
5>4 на 1     6 >2 на 4     3 < 6 на 3
ОП –Де знаходиться м’яч? ( на полі, біля  поля…)
-                    Діти, чим може стати нам це «поле» під час дощу? (парасолькою)
ОП –Де ми знаходимось? (під парасолькою)
- Ми погралися і дослідили професію спортсменів і можемо з впевненістю сказати, що математика присутня в їхній роботі.
4. Гра «Що можна купити?»
-Я опишу професію, а ви спробуйте здогадатися, про кого я говорю: в нього різний товар, від бере за них гроші і дає здачу….
- Звичайно це продавець! Слайд 7.
ОП з вчителем ↔ асистент Слайд 8.
Картка
       
- Що зображено першим?
- Що останнім?
- Що крайнє з правого боку? Зліва?
- Що полюбляєш найбільше?
- Розфарбуй цей предмет.

- Уявімо ситуацію. Вам мама дала 6 грн. Ви пішли до магазину. Що ви можете  купити на ці гроші? (рахують на листах, що мають на партах)
Яблуко    Банан    Пиріжок    Цукерка
 2 грн.      3 грн.     3 грн.          1 грн.
(яблуко+банан+цукерка = 6 грн
яблуко+пиріжок+цукерка = 6 грн
банан +пиріжок = 6 грн
яблуко 6-2 грн = 4 грн здачі…)
- Ми довели, що математика в професії продавця присутня в повній мірі.
- В нашому кошику, що ми купили  в магазині, є пиріжки?
- Хто пече пиріжки? (кухар)
5. Фізкультхвилинка
Спробуємо себе в ролі кухарів. Спечемо хліб під музику («Печу, печу хлібчик..»)
6. Гра «Спечи пиріжок»
- Ось кухар передав нам пиріжки, які ми  тільки спекли. Вони пахучі, рум’яні та ще й математичні.
- На кожному пиріжку є вираз. Обчисліть цього. Пиріжок віднесіть до тієї печі, яка має номер, котрий співпадає з результатом вашого  обчислення.
      3                                    5                              6
6-3  2+1                         6-1  3+2                  7-1  5+1
4-1  1+1+1                    1+4  3+1+1             4+2  2+2+2 
(діти обчислюють вирази і результати обчислення по черзі підносять до печей)
–Так чи потрібно знати математику, щоб спекти пиріжки? (інгрідієнти)
IV.Рефлексія. Підсумок.
Вправа «Печена картопля»
- Діти, сьогодні ми з вами побачили, що математика – «цариця наук», бо вона потрібна людям всіх професій.
- Пригадаємо, які професії ми сьогодні досліджували. А допоможе нам в цьому спечена кухарем картопля. Чистимо її і пригадуємо:
1й – двірник;
2й- будівельник;
3й-спортсмени;
4й- продавець;
5й-кухар;
6й - ?
А хто ж має бути 6м? Це ми – діти, які сьогодні досліджували професії і здобували нові математичні знання.

- Який настрій у вас в кінці уроку? У мене «клас».

Письмо (1 клас) 


Тема. Здоровим бути! Звуки [з], буква «зе».
*Утворення й читання обернених і прямих складів.
Мета: ознайомити учнів зі [з,з], вчити виділяти  їх в словах, писати малу букву «зе», склади і слова з нею, читати з вивченою буквою; розвивати фонематичний слух, уважність, мислення, збагачувати словниковий запас; виховувати потребу дбати про здоров’я.
Обладнання: зошит з друкованою основою, підручник, картки з друкованими буквами, зракок букви, малюнок зайчика, презентація, ЛЕГО.                  
I.Організаційний момент
Запрошую всіх у коло. Гра з ЛЕГО «На уроці…»
-На уроці наші очі уважно дивляться і все (бачать), наші вушка уважно слухають і все (чують), голова добре (думає).
Робота над загадкою
Що за гроші не купити?
Якщо втратиш його змолоду, то на старість вже не віднайдеш?
Здоров’я
-        Які прислів’я або приказки про здоров’я ви знаєте? (+вчитель)

II. Повторення матеріалу
1.    Виділення звука зі слова
-        Промовте слово «здоров’я» .
-        Який звук перший чуєте?
-        Сьогодні ми ознайомимось зі [з] та буквою «зе»…
III. Основна частина
1.    Характеристика звука
-        Промовте [з] (язичок між зубами)
-        Це голосний чи приголосний? Доведіть.
2.    Мовна зарядка «Йде  дощик»
Малий дощ [з]
Великий дощ[з,з,з…]
Малий [з]
         3.Гра «Впіймай звук [з]» (зробити оплеск)
Б, д, з, в, с, з, зоря, сніг, зірка, Зіна, сіно, здоров’я, зарядка.
На письмі [з] позначаються буквою «зе» (демонстрація букви).
4.Гра «Знайди букву» (навести друковану букву)
Буква З і цифра 3
Схожі наче дві сестри.
-Хто зображений на малюнку?
-Як назвати їх одним словом?
-Зробимо звукову модель (на пальчиках)
З в і р і
– = *=*
         5.Робота з підручником ст.78
-склади
-слова
-прочитай і розкажи.
         6. Фізкультхвилинка.Зебра запрошує відпочивати.
Від хвостика до вушка – смужка, смужка, смужка (з ЛЕГО).
         7.Робота в зошиті ст.52.
- Назвіть тварин, назви яких починаються на букву «зе».
- Ось зайчик  нам і допоможе ознайомитись з малою буквою «зе»,
знайдіть, де вона сховалася на зайчикові.
А) аналіз малюнку букви «зе»
Б) письмо в повітрі, носиками, викладання з ЛЕГО
В) підготовчі вправи + прописати 1 рядок букв.
         8.Гра з ЛЕГО «Встав потрібну букву»
-Зайчик допоміг нам і наробив шкоди. Він згриз по 1 букві у слові… (слова +речення)
        
         IV. Рефлексія
Гра «Мовна рукавичка»
-        Назвати слова з вивченою буквою.
-        Як називають людей, які допомагають один одному? (друзі)
-        А ми друзі?
-        Чи є в цьому слові вивчений звук?

Письмо (1 клас)

Тема. Шкільна вистава. Звук [і], буква І,і. Позначення м’якості приголосного звука в прямому складі. Письмо малої і великої букви І,і. Закріплення умінь використовувати верхнє і середнє поєднання літер та записування вигуків.

ОП. Виділення із слів деяких голосних: а,о,у.. Розрізнення їх у словах.

Обладнання:  підручник, зошит, презентація, індивідуальні картки, демонстраційний матеріал, мозаїка, міні кейси для дітей.

I.Організаційна частина

Слайд 1(посмішка)

Нумо, діти, підведіться!

Всі приємно посміхніться.

Продзвенів дзвінок.

Починаємо урок.

-До якого уроку приготувалися? Тож почнемо наш урок з фонетичної розминки.

II.Актуалізація опорних знань

1)    Робота над загадкою. Слайд 2

Ми звичайно не хитруєм.

Нас і бачать, нас і чують.

Це зовсім не новина!

Як же наші імена?

Букви і звуки. Слайд 3

2)    Вправа «Печена картопля» (повторення вивчених букв і звуків)

Аа Уу Оо Яя Юю Ии

(одна дитина викладає ці букви на набірному полотні)

-Які звуки ми назвали? Доведіть, що вони голосні.

III.Вивчення нового матеріалу

Робота з віршем. ОП робота з карткою. Знайти вивчені букви (А,О,У) , розфарбувати їх.

І підслухало розмову

І з’єднало слово з словом.

І співає всі пісні:

І веселі, і сумні.

Над собою крапку носить,

І нічого в нас не просить.

-Про яку букву йдеться у вірші? Який звук вона позначає?

-Подивіться, яка вона красуня (демонстрація).

2) Вправа «Асоціація»

-На що схожа ця буква? Відповідь дітей  Слайд 4

3) Вправа «Утвори склад»

Би-бі, ви-ві, ги-гі, ди-ді, зи-зі, ки-кі, ли-лі, ми-мі, ни-ні, пи-пі, ри-рі, си-сі, ти-ті, фи-фі, хи-хі, ци-ці.

-Яким був приголосний  в моїх складах?

-А у ваших? Отже [і] – голосний і він пом’якшує попередні приголосні.

4) Робота з ілюстрованим матеріалом. ОП робота з мозаїкою (викладання вивчених букв).

-Чи пам’ятаєте ви, як виглядає нова буква І?

-Візьміть зі своїх конвертиків малюнок з дикою твариною і зафарбуйте ту частину малюнка, де знаходиться буква І.

-Малюнок кого вийшов?

-Ось цієї рудої пишнохвостої красуні (демонстрація малюнку)

-Промовимо слово білка по складах бі-лка.

-Чи є в цьому слові буква, яку ми сьогодні вивчаємо? Назвіть склад з нею (бі).

Слайд 5.

-Подивіться на екран. В одному з цих будиночків сховався звуковий аналіз слова білка. Піднесіть ту цеглинку, колір якої співпадає з кольором обраної вами схеми.

5) Фізкультхвилинка «Якщо весело живеться…»

-Як називають людей, які мають спільні захоплення, діляться всім один з одним…друзі!

-У слові «друзі» ми чуємо вивчений [і]? Як вимовляємо попередній приголосний?

-Кличте своїх друзів і нумо відпочиньмо!

6) Ознайомлення з писемними буквами. ОП робота з карткою: знаходять на малюнку вивчені букви і обводять їх:

а)графічний аналіз малої букви «і»

-візьміть малюнок з квіткою;

-розгляньте його;

-як називається квітка? (Ірис) Слайд 6

-яку букву ви знайшли в квітці?

-з яких елементів вона складається?

-напишемо «і» в повітрі; носиками.

ст.25 1й рядок в зошитах

(половину рядка «і», другу «і» з «а» подружилися і взялися за руки);

б) графічний аналіз великої букви «І». Слайд 7

-візьміть малюнок з домашньою твариною.

-хто зображений на малюнку?

-який звук 1-й?

За новим правописом слово «індик» можна писати й «индик».

-яка буква заховалася в малюнку?

-з яких елементів вона складається?

-письмо в повітрі; носиком; в зошиті.

 

IV.Рефлексія

1)пальчикова вправа «Зустрілися друзі» (привіт,доброго дня,здрастуйте, хелоу)

2) гра «Мовна рукавичка»

-Я-мовна рукавичка! Хто хоче до мене?

(-Тук, тук, хто в рукавичці живе?

-Я слово! А ти хто?

-І я слово з «і», пустіть і мене…

Рукавчика вміщує всіх друзів-учнів.

-Візьміть малюнок з буквою, яку сьогодні вчимо. Намалюйте їй «настрій», який зараз у вас.

 

V.Анонс другого уроку

-Чи любите ви вистави?

- А грати в них?

-Розгляньте мал.1 на ст.48 (4 і 8) в підручнику, пригадайте казку «Котик і Півник». Ми уривок з казки зіграємо.

 


Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ (2 КЛАС) 

Тема. «Використання і охорона природних багатств водойм.»

Мета. Закріплювати знання про водойми України, про їх значення для життя людини, роль води в побуті;  розвивати пізнавальний інтерес, спостережливість і уяву; активізація пізнавальної активності виховувати бережливе ставлення до водойм рідної землі, почуття відповідальності за долю природи та причетності до її збереження.

Корекційна мета: розвиток зорової  пам’яті, відпрацьовувати вміння роботи умовиводи, працювати над вмінням контролювати себе під час виконання завдання, розвиток мовлення

Обладнання:  карта світу, мультимедійна презентація, ілюстрації, картки

Тип уроку:  вивчення нового матеріалу                                        

 

Перебіг уроку

I. Організаційний момент

Дзвоник всім нам дав наказ:

До роботи швидше в клас!

Стали, діти, всі рівненько,

Посміхнулися гарненько,

Настрій на урок взяли

Й працювати почали.

Логопедична вправа

Пригадайте діти вмить,

Як пшениченька шумить (ш-ш-ш)

Як в гайку струмок дзвенить (дзінь-дзінь)

А як джміль в саду бринить (дж-дж-дж)

Як шумлять у птаха крила (шу-шу-шу)

В морі синьому вітрила (с-с-с)

Синоптик:

- Вітаю усіх, кого цікавить, якою буде погода.

Сьогодні …( день, число).

Надворі сьогодні …(холодно, тепло)

Температура повітря …

Опадів немає / опади є …(дощ, сніг, роса тощо)

На небі …(ясно, похмуро, хмарно)

Вітер …(сильний, слабкий, тихо)

Та у нашому класі переважатимуть хороший настрій і присутність усмішок.

 

Звернути увагу на ООП (Викликаю)

 

Мотивація до навчальної діяльності

Заплющіть очі, прислухайтеся до звуків.

-         Що ви чуєте?

-         Що робить вода? (тече, хлюпає, співає, бринить)

III Актуалізація знань учнів

-Де у природі ви зустрічались з водою?

- Які водойми ви знаєте?

-Назвіть водойми нашого краю. (р. Сумка, Сула)

- Як людина використовує воду?

Звернути увагу на ООП (Викликаю)

IVПовідомлення теми і мети уроку

-Сьогодні ми поговоримо про використання водойм та їх охорону, доведемо необхідність бережного відношення кожної людини до водних ресурсів та її вплив на долю природи.

VРобота над темою.

 1.Дослід

-  В склянці у вас є вода. Спробуйте її.

 - Яка вона на смак?

 - Чи придатна вона для пиття? Як ви думаєте, що це за вода?

 - Чи  змогли б ви втамувати спрагу  такою водою?

Так для життя потрібна чиста вода.

2 Бесіда

-Подивимось на  карту . Який колір на ньому переважає? Що позначається на  блакитним кольором? Вода на планеті займає дві третини її поверхні

- Яке значення має вода для живих?

Зверніть увагу що людина споживає в середньому 2,5 л води,

- Витрачають багато води

За 1 добу людина використовує близько 350 л води

Жодне виробництво не обходиться без води. Чи не найбільше води використовує сільське господарство для зрошування полів. Щоб виростити пшеницю з якої можна буде спекти 1 булку потрібно 200 л води.

Причому для своїх потреб люди використовують прісну воду, яка є тільки в озерах, річках і джерелах.

Від забрудненої води виникають різні захворювання.

Водойми забруднюються:

Побутовим сміттям, яке часто викидають у озера чи ріки.

Відходами фабрик і заводів

Нафтою, яка легша за воду, утворює на поверхні плівку. Під цією плівкою гине все живе.

Нафта потрапляє у воду при аваріях кораблів, що її перевозять, коли добувають, бувають викиди у море

Добривами й отрутохімікатами, які змиваються дощами з полів

 

2 Робота в групах

Опрацювати с 118 підручника

1 група –  Як людина використовує воду?

2 група- Чи може бути вода місцем відпочинку?

3 група- Як забруднюються водойми?

Групам картки- ілюстрації. ООП працює в групі з іншими. Асистент допомагає

 Презентація груп

Висновки

Фізкультхвилинка. Кап-кап

 

Узагальнення і систематизація знань

1.Робота над розвязанням проблемної ситуації

- Послухайте, будь ласка, розповідь і скажіть, чи правильно вчинили діти.

Одного разу прийшли діти до озера і побачили, що хтось залишив на березі купу сміття: папірці, пляшки, консервні банки.

Обурилися діти, що хтось забруднив такий гарний берег і вирішили все прибрати. Позбирали вони все сміття і кинули у воду. Берег знову став чистим і гарним.

-Чи правильно вчинили діти? Чому?

- Що потрібно було зробити?

 2.Робота в парах «Виокремити «Що у брудній а що у чистій воді?

ООП – теж вибрати, але менший перелік запропонованих слів під керівництвом асистента

Підкреслити = брудна, - - чиста

 

3. Гра «Краплинка веселинка»

- Чому водойми потребують охорони.

- Людині на добу потрібно 2-2,5л питної води

-Без води Земля перетворилася б на пустелю

-Чиста вода потрібна тільки людям.

-Люди завдають великої шкоди водоймам і їх мешканцям.

- Чому люди повинні  дбайливо ставитись до річок, озер?

(викликаю ООП)

Фізкультхвилинка (для ора)

 

Хвилі бавляться та б’ються,

Наче неслухи-хлоп’ята.

I стрибають, і сміються:

Вітер їм лоскоче п’яти.

Вгору, вниз і знову вгору

Підганяє дужий вітер.

Розгойдав він ціле море

Як же хвилям не радіти!

Раз-два — всі пірнають,

Три, чотири — виринають,

П’ять, шість — на воді

Кріпнуть крильця молоді,

Сім, вісім — що є сили

Всі до берега поплили.

Дев’ять, десять — обтрусились

І за парти опустились.

 

4. Перегляд мультфільму «Крапля води»

Аналіз

Про що?

Що порадите?

Який висновок?

Як економити воду?

 

- не залишати відкритий кран з водою

- не відкривати кран на повну потужність

 

Вправа «Реклама»

Об’єднати в групи

Завдання: створити рекламу щодо запобігання забруднень

ООП – з допомогою малюнків

 

Підсумок уроку

Вправа « Мікрофон»

-         На уроці дізналися …

-         Мені сподобалось…

Давайте проговоримо такі слова

 

Ми обіцяємо що будемо економно використовувати воду.

Не засмічувати водні простори

Обіцяємо виносити сміття на сміттєсховище

 

Д.з скласти поради – 5 порад, ООП – 1-3


Математика (1 клас) 

Тема. Вимріюємо довжини відрізків.Числовий ряд. Пряма і зворотна лічба. Порядкова лічба.

Мета: продовжити знайомство з одиницею вимірювання відрізків – сантиметром і сантиметровою лінійкою; учити вимірювати довжини відрізків; формувати практичні уміння вимірювати довжини предметів; розвивати логічне мислення, пам'ять, увагу; виховувати організованість, охайність, самостійність учнів, потребу дотримуватися правил поведінки в громадських місцях.

#продовжити  формування порядкової лічби прямої та зворотної; розпізнавання цифр в межах 5та дії з ними, розпізнавати геометричні фігури.

Формування ключових компетентностей:

уміння вчитися: розвивати вміння дотримувати правильної постави під час

письма, здатність організовувати своє робоче місце; виконувати

розумові операції й практичні дії; працювати самостійно, оцінювати свою

роботу; розвивати пізнавальний інтерес;

комунікативної: розвивати математичне мовлення, уміння говорити чітко,

висловлювати власну думку;

соціальної: докладати зусиль до досягнення результату;

громадянської: виховувати взаємо ввічливість, потребу дотримуватися правил поводження в громадському транспорті;

інформаційної: розширити знання про одиниці вимірювання.

Обладнання: зошит, підручник, лінійка, метр, презентація, стрічки, картки «шлях», смужки, ЛЕГО, корони, рулетка, камінці.

І.Організаційний момент

1.Вправа «Потяг Перерва-Урок» (їдемо під пісню «Голубий вагон» і сідаємо за парти)

2.Перевірка готовності до уроку

3. Створення сприятливого психологічного комфорту та емоційного настрою

-Плесніть в долоні ті, хто в гарному настрої і готовий працювати на уроці.

-Підніміть руки догори ті, хто вважає, що його урок пройде весело, цікаво, активно.

Тож розпочинаємо!

ІІ.Актуалізація опорних знань

1.Усна лічба (презентація з ЛЕГО)   ООП картка(1-5 порядкова лічба, розпізнавання цифр)

2.Гра «Назви сусіда» в режимі «блискавка»

6          2    4    9   5   3   8   7 

3.Хвилинка каліграфії

-Яка сьогодні дата? 21

-З яких цифр складається це число? 2 і 1

-Знайдіть суму цих чисел (3)

-Пригадаємо як правильно писати цифру 3. Хто готовий починати писати і під час письма буде слідкувати за своєю осанкою – вдягніть корони.

Робота в парах

-Хто закінчив – обміняйтесь зошитами та оберіть королеву цифру. Зробіть масаж пальчиків, подякуйте їм за роботу.

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку

– Ось у мене 2 олівці. Який олівець довший?

-Як ви визначили? (на око)

Кожен предмет має свою довжину, яку можна виміряти. Сьогодні ми і з’ясуємо як раніше вимірювали довжини предметів і як сьогодні, повчимося вимірювати довжини відрізків.

ІV.Вивчення нового матеріалу

1.Повідомлення «Старовинні одиниці вимірювання довжини» (презентація).

- Вимірюємо довжину зошита пядю.

-Яка у вам довжина? У мене…. Щось ми неправильно міряємо.

- Виміряти довжину парти ліктем ( половина аршина).

-Чому у нас різні дані? ( міряємо руку вчителя і дитини)

- Пригадайте, з якими предметами шкільного приладдя ми ознайомлювалися раніше для вимірювання довжини предметів? (лінійка)

Отже, всі ці міри: п’ядь, аршин, лікоть, сажень були у всіх людей різними, тому вчені прийшли до нової міри, яка у всіх однакова – сантиметр.

- Нагадайте мені правила вимірювання лінійкою (прикладаємо лінійку до предмету, нулик на лінійці повинен співпадати з початком вимірюваного предмета)

2.  Робота з підручником с.71

а)завдання 2    ООП картки ( викладаємо камінці на лінійці, під малюнками; складання пазлів)

- досліди лінійку

- чи правильно виміряли довжину відрізка? Скільки см вона дорівнює?

б)завдання 3

-чи правильно учениця виміряла довжину відрізка? Чому?

в) завдання 4

-чи правильно виміряв довжину відрізка хлопчик? Доведіть.

Для вимірювання довгих предметів використовують метр, рулетку…

3.Робота з роздатковим матеріалом

-виміряйте довжину стрічки, яку  вам роздав…

4. Вправи ейдетики. Фізкультхвилинка.

-долоня-клас

-підтримка-кулачок

-корова-коза.

V. Закріплення вивченого

1. Робота в парах

- У вас на партах лежать картки. На них зображені казкові герої. Вони могли йти зі школи додому прямо, але пішли в обхід. Виміряйте довжину шляху яким йшли герої. Та довжину шляху навпростець.

-Яка довжина короткого шляху?

-Довгого?

-Як ви дізналися довжину довгого шляху? (додали 2 відрізки)

Отже, щоб знайти суму – весь шлях, потрібно до одного доданка-частини додати другий доданок-частину.

Робота зі стрічкою

-Чи може шлях пролягати по колу?

-Викладіть із стрічок цю геометричну фігуру.

-Якщо шлях був би у вигляді нашої класної кімнати, яку геометричну фігуру ви викладете?

VIПідсумок. Рефлексія.

Вправа «Потяг Урок-Перерва»

-Чого навчилися на станції «Урок»?

-Що нового дізналися?

-За допомогою якого предмета можна виміряти довжину відрізка?(лінійка)

-За допомогою чого можна виміряти довжину нашого потяга? (метр)

-Плесніть в долоні ті, хто в гарному настрої від уроку.

-Підніміть руки ті, хто вважає що сьогоднішній урок був веселим, цікавим, пізнавальним.

-Запрошую на килимок, де ви обміняєтесь враженнями від цього уроку, відпочините, пограєтесь.


Українська мова, 4 клас
Тема: Іменники - синоніми, іменники - антоніми.  Багатозначні іменники. Пряме і переносне значення іменників
Мета: удосконалювати вміння вживати в мові іменники - синоніми, іменники - антоніми, як засіб увиразнення мовлення. Вміти влучно використовувати слова в прямому і переносному значенні, застосовувати в мовленні багатозначні іменники. Показати їх роль в народних прислів'ях.Розвивати в учнів активне мовлення, культуру мовлення, формувати вміння вибирати з ряду синонімів ті іменники, які відповідають змісту висловлювання. Виховувати любов до рідної мови.
Обладнання: «осіннє листя –завдання», схема-опора "Іменник", словники  синонімів, антонімів, багатозначних і однозначних слів,предметні малюнки, «розумний куб»,план розбору іменника як частини мови, картки для індивідуальної роботи
Перебіг уроку:
І. Організація класу до роботи
 Урок відкритий... що ж такого?
Це все не раз уже було.
Якогось року, дня ясного...
І все минуло, відпливло...
І не повернеться ніколи.
Такий, на жаль, закон життя.
Та знову хтось біжить до школи
І вчить до самозабуття.
Нові долає перешкоди,
Піднесено летить у клас.
Буває іноді аж шкода,
Що гості прийдуть не до нас...
Та що робити? Все минає
І тихо йде у небуття.
Та знову сонце розквітає!
Такий уже закон життя...
-         Сьогодні гості завітали і до нашого класу.
-         Для проведення сьогоднішнього уроку нам будуть потрібні підручники, робочі зошити, ручки, прості олівці, лінійки, щоденники, а. також, гарний настрій, розум, кмітливість і бажання вчитися.
Завітала осінь-чарівниця до нас у клас барвистим листом,та не простим…На кожному - завдання від гості. І як тільки останній з них закружляє у осінньому танку, спливе час нашого уроку
II. Актуалізація опорних знань
Перший листочок.
Загадка - Хто ти? Що? Твоє ім'я?
Імена-моя сім'я.
Знають всіх в ній поіменно,
А зовуть сім'ю ... (іменник).
Інтерактивна гра «Гронування»
Діти, давайте пригадаємо, що ми знаємо про іменник?
  • /Що таке іменник? (Іменник - це частика мови, що означає назву предмета і відповідає на питання: хто? або що?).
  • Іменники можуть бути ... (Назвами істот (хто?) і неістот (що?).
  • А які ще бувають іменники? (Власними, загальними).
  • Більшість іменників належать до родів, яких? (Чоловічий, жіночий, середній).
  • Іменники мають ... (Числа - однина, множина)./
А чи знаєте ви, що половина усіх слів в нашій мові припадає на іменник. Тому майже кожне друге слово в українській мові це- іменник.
А тепер відкрийте свої зошити і запишіть число. Сьогодні 16 жовтня.
Листок другий
1.      Хвилинка каліграфії
- /Пп, пл,пр, праця/
-Марнує годує, людину а лінь - Праця.-/записано на дошці,потрібно відновити прислів’я/
(Праця людину годує, а лінь – марнує).
-Знайдіть слова, які відповідають на питання - що? (Праця, лінь).
-Зробити розбір слів як частини мови/Іслово –учень коло дошки, ІІ-самостійно/
-Діти, а яка особливість цих слів у прислів'ї? (Протилежні за значенням).
-То як називаються слова, що мають протилежне значення? ( Антоніми).
-Наведіть приклади антонімів/ Ніч - день, зима - літо, радість - печаль…/
Повідомлення теми і мети уроку,мотивація навчальної діяльності
Сьогодні ми будемо продовжувати знайомитися з іменниками - антонімами, синонімами і дізнаємось про багатозначність слів, про слова,вжиті в прямому і переносному значеннях, що дозволить увиразнити наше мовлення.
Систематизація та закріплення ЗУН.
 Листок третій
- Послухайте, будь-ласка, загадки, відгадайте їх. Знайдіть антоніми
Я антонім слова літо, В мене біла, тепла свита, Хоч мороз люблю сама, Адже звуть мене ... (Зима)
Я антонім шуму, стуку, Уночі без мене мука, Для спочинку наймиліша, Відгадаєш, хто я ... (тиша).

-Робота над вправою 103.
Відкрийте підручники на сторінці 51. Прочитайте речення і знайдіть в кожному з них іменники . До них слід дібрати антоніми
./І-ІV-колективна робота,V-VІІ-робота в парах/
який ми можемо зробити висновок про роль антонімів в реченнях, прислів'ях? (Вони допомагають увиразнити мовлення, точно висловити свою думку або загострити увагу на чомусь особливому, дають можливість яскравіше виразити протилежні явища).
А тепер, будь-ласка, звірте свій висновок з наведеними відомостями у підручнику, (читання мовчки).
То чи співпали ваші припущення? (так).
Хтось там бачу притомився і на парту похилився. Треба всім нам дружно встати,
Фізкультпаузу почати.
Листок четвертий
Крім антонімів, що ще впливає на виразність мовлення? (Синоніми).
Пригадаємо, що таке синоніми? ( Синоніми - це слова, одинакові або близькі за значенням, але різні за звучанням і написанням).
Послухайте загадку Алли Свашенко і знайдіть в ній близькі за значення слова. (Усно)
Хто дід?
З’їжджалися дочки у гості до діда:
ось там Завірюха санчатами їде,
за нею Метелиця слідом мете,
Хурделиця Хугу з собою веде,
а тільки – но вітер у полі завіє,
як стануть на лижі Хуртеча й Завія.
нарешті удвох з Заметіллю приїхала
найменша – улюблена донечка Віхола.(дід Мороз)

Словникова робота
То яку роль грають в мовленні іменники - синоніми? (вони дають можливість найточніше, найвиразніше і найвлучніше висловлювати свою думку).
А чи знаєте ви діти, що існують спеціальні словники антонімів і синонімів?
От наприклад у словнику синонімів до слова ліс подано аж більше 35 слів синонімів, а до слова йти аж 70./демонстрація словників/
Листок п’ятий
Самостійна диференційована робота на картках
1 варіант
Вибрати найбільш влучне слово із синонімічного ряду іменників:
їжа, страва, харч, корм, пожива.
Восени люди заготовляють для тварин - __________. (корм).
Комахи під корою дерев знаходять - __________. (поживу).
У дорогу турист взяв із собою - _______ (їжу).
2 варіант
Замінити словосполучення найбільш влучним іменником -синонімом.
Восени падає листя - ________ (листопад).
Сильний дощ - _______(злива).
Дрібний осінній дощ - _____ (мряка).
Перевірка виконаного завдання.
Хвилинка відпочинку.
А) Осінні квіти розкривають пелюстки сонечку(імітація  рухів пальцями та долонями)
Б) Імітація кружляння осінніх листочків в повітрі.
В) Осінній дощик барабанить по листочках.
Листок шостий.
То які слова називаають багатозначними?
Робота за малюнками (дві лисички – тваринилисички - гриби)
(ключ-журавлиний,ключ гайковий,ключ скрипічний, ключ від замка),
 (коса – дівчини,коса - знаряддя праці,коса на річці)
Сконцентруйте увагу на словах, що звучать однаково, але мають різне значення.
Косу дівчина плете,
 На косі трава росте.
Пляж найкращий на косі,
 Поки ще трава в росі.
Із косою йде на косу,
 Хлопець той, що траву косить.
В якому новому значення вживаються тепер слова:
1- двірник- в автомобілі ,
людина, яка прибирає;
2- диск комп'ютерний ,
автомобільний
,
музичний
3- миша тварина ,комп'ютерна
Листок сьомий
Пряме і переносне значення слів
Робота над вправою 106.
Прочитайте. Визначте, що це - текст чи окремі речення. Чому? (Тому що текст - це декілька речень, поєднаних між собою спільною думкою).
Що це за чорне золото, яке добувають у Донбасі? (вугілля). А ще чорним золотом називають нафту.
А що то за біле золото, яке вирощують на полях Середньої Азії? (бавовна).
Листок восьмий
Корекція та поглиблення знань учнів
Інтерактивна гра «розумний куб»/грані :питання,рід, число,назва власна чи загальна, назва істоти чи неістоти,синонім /
Листок девятий
• Які ключі до неба добираються? (журавлині)
• Якою голкою не пошиєш сорочки? (Голкою ялинки, їжака)
• 3 якого крана не набереш води? (З підйомного).
Підсумок уроку
-Діти, то який ми можемо підвести підсумок нашого уроку?
Чим більше людина в своєму мовленні використовує антоніми, синоніми, багатозначні слова, пересипаючи свою мову прислів'ями та приказками, тим вона стає милозвучнішою, багатограннішою, адже недарма її називають солов'їною, порівнюють з піснею найспівочішої пташки - солов'я.
Листок десятий
Домашнє завдання
Вправа 107

Використані джерела:
- ж. «Початкова освіта»
- інтернет-ресурси

Тема: Дитячі розваги взимку. Складання діалогів з дотриманням правил мовленнєвого етикету.
Мета: ознайомити учнів з правилами спілкування по телефону;формувати комунікативну компетентність: уміння знаходити і виправляти помилки в діалогах, будувати діалоги з дотриманням правил мовленнєвого етикету ; активізувати словниковий запас учнів, виховувати ввічливість , спостережливість, інтерес до зимових розваг, любов до рідної природи.
Обладнання: ілюстрації із зображенням розваг дітей у зимову пору, індивідуалі картки, малюнки сонечка, зими, букви для гри, презентація. 
Хід уроку
І. Емоційний настрій на урок. (1хв.)
. Організаційна частина
1. Створення ситуації успіху.
         - Сьогодні на уроці ми працюємо разом. Кожному з вас я хочу побажати, щоб ви були:
Усміхненими
Сміливими
Працьовитими
Ініціативними
Хорошими
Уважними
         Іншими словами, я бажаю вам УСПІХУ, отже, якщо ми будемо такими, то ми разом проведемо, цікавий, продуктивний урок. Мені приємно навчати тих, хто хоче сам навчатися.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку.
1. «Створи в собі сонечко»
         У природі є сонце. Воно світить, всіх любить і гріє. Давайте створимо сонце в собі. Закрийте очі, уявіть в своєму серці маленьку зірочку. Подумки направляємо до неї промінчик, який несе любов. Ми відчуваємо, як зірочка збільшилась. Направляємо промінчик з добром, зірочка ще стала більшою. Я направляю до зірочки промінчики, які несуть здоров’я, радість, тепло, світло, ніжність, ласку. Тепер зірочки об’єдналися і стали сонечком. Ось воно несе всім тепло і з’являється в нашому класі. Погляньте, діти!
Сонечко хоче з нам погратися і тому принесло нам завдання.(слайд 1)
2.Гра «Збери слово»
Воно принесло нам букви з яких треба зібрати слово.
Яке слово заховалося у сонечку?
(Діти складають з літер слово «РОЗВАГИ»)(слайд 2)
 Чи здогадуєтесь про що йтиме мова на уроці? (Відповіді дітей)

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.( 1 хв.)
(Передбачення.)
1. Відгадайте загадку і ви дізнаєтесь про яку пору року ми будемо говорити на уроці.
- Що за диво? Все село
Білим пухом занесло…
Дива зовсім тут нема -
Це в село прийшла (----). (слайд 3)
- Так, ви вгадали, це зима.
- Чим вам подобається зима?

2. Складання асоціативного куща. ( 1 хв.)
                                санчата                мороз               сніжки

                                 лижі                   
Зима                      баба снігова

                                         сніг           ковзани           іній 

-А як назвати одним словом: баба снігова,лижі, ковзани, сніжки , санчата?
( Зимові розваги)
3.Бесіда про зимові розваги за ілюстраціями на с. 21 зошита.( 3 хв. ) 
- Як розважаються діти?
- Які розваги полюбляєте ви найбільше ?
- Як краще розважатися: самому чи з друзями?
ІVФізкультхвилинка.( 2 хв.) 
Щось не хочеться сидіти,
треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
на сусіда подивись.
Руки вгору,руки в боки,
вище руки підніміть.
А тепер їх опустіть.
Так повторим кілька раз.
За роботу - все гаразд. 
V.Уточнення та усвідомлення теми і мети уроку.( 1 хв. ) 
         - На уроціо ми будемо учитися запрошувати друзів на прогулянку, ознайомимося з правилами ввічливої розмови по телефону, навчимося ділитися з товаришами своїми враженнями від прогулянки.

1.Редагування діалогу (завдання 2) (4 хв.) (слайд 4)
(Учитель зачитує поданий діалог. Учні ознайомлюються з правилами розмови по телефону, запропонованими Знайком.)
- Алло! Андрію, ходімо на гірку кататися!
- Це не Андрій, а його мама.
- А де Андрій?
- Він застудився і гуляти не може.
- Ну, добре, буду кататися сам.
Підказка. 
Під час розмови по телефону дотримуйся таких правил:

1.Привітайся з тим хто взяв трубку.
2.Назви своє ім’я.
3. Якщо трубку взяв не той, з ким ти хочеш поговорити,
чемно попроси покликати його.
4.Якщо той з ким ти хочеш поговорити ,не може підійти
до телефону,вибачся і попрощайся з тим , хто тобі відповів.
5.Під час розмови будь чемним, не перебивай співрозмовника.
6. По телефону довго не розмовляй.
7.У кінці розмови попрощайся.
(Школярі називають помилки , яких припустився Андрійко, і виправляють їх.) 
2. Робота в парі. 
Кожен учень із сусідом по парті редагує поданий діалог, виправляючи помилки. Одна - дві пари учнів озвучують відредагований діалог.
3.Гра « Запрошення на прогулянку».Робота в групі. 
- Складання діалогу – розмови по телефону на задану тему «Запрошення на прогулянку»( завд. 4)
Клас ділиться на 5 груп ( за кількістю малюнків ). Під час виконання цього завдання школярі закріплюють правила розмови по телефону. На підготовку
діалогу відводиться 2- 3 хвилини, після чого групи озвучують складені діалоги . Клас стежить за дотриманням співрозмовниками правил спілкування.

4.Складання діалогу про враження від прогулянки ( завд. 5) – диференційовано . 
Сильніші учні складають самостійно , а діти з середнім та низьким рівнем розвитку отримують картки , де записані вже складені діалоги . Після підготовки ( 2-3 хв.) кілька пар озвучують складені діалоги, а учні, які отримали картки, читають їх в ролях.

VІ Рефлексія. 
Сенкан.
1.Мова.
2.Багата, милозвучна.
3.Вчить, допомагає, об’єднує.
4.Бережіть рідну мову!
5.Безцінний скарб.

VІІ Підсумок уроку. 
-Якими є ваші враження від уроку?
- Чи виправдилися ваші очікування?
- Подякуйте один одному за цікавий урок, взаєморозуміння, взаємодопомогу.
- Мої очікування теж справдились, адже ви вчились і вже вмієте висловлювати думки точно і красиво, а ваше мовлення збагатилося образними словами і виразами.
(слайд 5)





Форма сенкану:
1-й рядок – тема (іменник);
2-й рядок – опис (прикметник);
3-й рядок – дія (дієслово), пов'язане з темою;
4-й рядок – ставлення (фраза), почуття з приводу обговорюваного;
5-й рядок – перефразування сутності (синоніми, узагальнення, підсумок).



Конспект
уроку української мови
в 2-А класі
“Розвиток зв'язного мовлення.
 Дитячі розваги взимку. Складання діалогів із дотриманням правил мовленнєвого етикету”









Вчитель: Дещенко Л.Г.






   

Тема. Члени речення. Головні і другорядні  члени речення. Звязок слів у реченні.
Мета: формувати поняття про члени речення, про підмет і присудок як головні члени речення, про питання, на які вони відповідають. Показати взаємну залежність між підметом і присудком. Закріплювати вміння встановлювати звязок слів у реченні. Розвивати вміння синтезувати склади і слова у вправах із деформованим текстом. Формувати комунікативну компетентність. Виховувати  повагу до членів сімї, до родини, родинних традицій.
Обладнання: тексти до завдань, алгоритм знаходження головних членів речення, сигнальні картки.
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань.
Хід уроку
І. Організаційний момент
-         Діти, сьогодні гарний день. Посміхається лагідно сонечко. Усміхніться і ви один одному, подумки побажайте добра, успіхів. І щоб дружно нам працювалося, щоб ви приходили на допомогу один одному, візьмемось за руки  і промовимо наш девіз уроку:
Дружно візьмемось за руки,
І приступимо до науки.
Раз, два,три,чотири,пять -
Хочемо все на світі знать.(Слайд2)
ІІ. Актуалізація і корекція опорних понять та уявлень
-         Сьогодні ми продовжимо подорож по Країні Граматика. Знову побуваємо в містечку Речення, ближче познайомимося з його мешканцями.
Вправа « Очікування» (Слайд3)
-         Що ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?
1.Перевірка домашнього завдання(Слайд4)
-         Прочитайте речення зі звертанням, поясніть розділові знаки.
-         Розкажіть напам’ять вірш. Назвіть звертання, які ви підкреслили.
2. «Мозкова атака»
-         Що означає звертання в реченні?
-         Як на письмі можуть виділятися звертання?
-         Наведіть свій приклад речення зі звертанням.
3. Каліграфічна хвилинка(Слайд5,6)
-         Сьогодні ми поговоримо, як гарно писати букву,  яка сховалась у вірші.
_алювали _авпенята
_авпу - _аму, _авпу – тата,
_алювали _альву – квітку
Будуть малярами дітки.
-         Яку букву ми будемо писати?
Дві сестрички невеличкі
 Одягли нові спіднички,
Узялись мерщій за руки –
І гулять мерщій на луки.
  Біжемо – не доженем,
Не сестричок – букву «М»
-         З яких елементів складається буква «М»?
М М М м мМм ма    мл  ме  ми  ом дм
Все минеться, одна правда останеться.
-         Як ви розумієте ці висловлювання?
Метод «Мікрофон»
-         Запишіть до слова «мама» звертання.
 4. Словниковий диктант(Слайд7-12)
-         З кого складається родина мавпеняти?
-         Мавпенята дуже любили малювати і найбільше їм подобався колір, за допомогою якого попереджають небезпеку; його зустрічають в садочках у суниць і вишень; його мають пожежні машини. (Червоний).
-         Червоним кольором намалювали малята овочі, які ростуть голівкою в землі, а зеленим волоссям над землею. Їх назва утворилася від англійської назви червоного кольору, «Red». З цих овочів роблять  смачний салат. (Редиска).
-         Поряд з редискою мавпенята намалювали ще одну рослину, яка росте в землі, а волосся має над землею. Вона містить в собі дуже багато різних вітамінів. Хто її роздягає, той сльози проливає.( Цибуля).
-         Дуже любили мавпенята своїх батьків, які мали чудові професії. (Послухайте і запишіть їх.)
-         Мама працювала з малятами – звірятами. Вона була учителем і навчала їх. А Тато шофером і працював на машині. (Учитель, шофер.)
-         Ось такою була родина мавпенят.
(Перевірка словникового диктанту проводиться з допомогою малюнків, під якими написані словникові слова з виділеними орфограмами).
-         Матуся мавпенят працювала в школі. Вона навчила звірят рідної мови.
-         Звірята дуже добре вивчили матеріал про речення. А як ви його засвоїли, я зараз перевірю.
«Мовний бліц»
1.     Речення складається  зі …(слів).
2.     Слова у реченні пишуться … (окремо).
3.     Речення висловлює …(закінчену думку).
4.     Слово або сполучення слів, що називає того, до кого звертаються - це…(звертання).
ІІІ. Повідомлення теми, мети і завдань уроку
-      Сьогодні ми продовжимо подорож по місту Речення країни Граматика.  На вулиці цього чарівного міста ми зустріли наших друзів мавпенят, які мандрували разом із своїми батьками. Малята – мавпенята були дуже веселі і розсудливі. Вони почали вирішувати, хто в родині головніший: батько чи мати?
-      Найголовніша в домі матуся! – сказала донечка.
-      Ні, татусь! – сказав молодший син.
А  найрозумнішим був старший син. Він запитав.
-      Хто пожаліє вас, коли вам буде боляче? Мама. Хто приготує смачний пиріг? Мама. А хто поцілує перед сном і побажає спокійної ночі? Теж мама. Тож мама найголовніша.
-      Підтвердила свою думку маленька сестричка.
-      А хто захистить вас від небезпеки? Тато. А хто полагодить іграшку? Теж тато. То хто найголовніший? Тато.
-      От і виходить, що в сімї однаково головні тато, і мама. А залежать від них – Їхні діти.
-      Так і в реченні. Воно, як родина, складається з членів взаємоповязаних між собою. Є члени-слова, які дуже важливі і однаково головні, як тато і мама в сімї – це головні члени речення.
IV. Робота над темою уроку
-      Як їх звати? Ми зараз з ними познайомимося, коли виконаємо завдання Сонечка. (Слайд14-17)
-      Послухайте і запамятайте правила від Зайчика, Їжачка, Мишеняти.
Підмет – це що або хто.
Він в реченні дуже важливий.
Назвати він може предмет і число.
Ознаку назве та ще й дію.
Здавна у підмета друг один є
Присудком вірним його називають.
Що робить? Що роблять? Він впізнає.
І в реченні друзі основу складають.
- Від головних членів залежать всі інші члени речення.
Робота з підручником(Слайд18)
 а) Вправа 106 (усно)
 б) Ознайомлення з теоретичним матеріалом про головні та другорядні члени речення.
 Асоціативний кущ «Члени речення» (Слайд19-20)
Члени речення
Головні члени речення             Другорядні члени речення                                                                                                                                   Підмет      Присудок                   Усі інші члени речення
                       Хто? Що?    Що робить?                                 
Фізкульхвилинка(Слайд21-41)
V. Узагальнення та систематизація набутих знань
Вулиця  Тренувальна
а)Гра від Ведмедика(Слайд42)
-         Ведмедик склав і записав речення, але допустив помилки. Переставте підмети так, щоб виправити ці помилки.
Кравець             навчає дітей.
Повар                шиє одяг.
Вчитель лікує    хворих.
Лікар готує        їжу.
 б) Робота в парах(Слайд43-44)
-         Білочка просить виписати із поданих скоромовок тільки підмет та присудок.
Пилив Пилип поліна з лип.
Їла Марина малину.
Ворона проворонила вороненя.
Бурі бобри брід перебрели.
Летів горобець через хлівець.
Біжать стежини поміж ожини.
-         Поставте питання від підмета до присудка.
-         А тепер навпаки спробуйте.
Вузлик напамять
Питання можна ставити як від підмета до присудка, так і від присудка до підмета. Такий двосторонній звязок встановлюється лише між головними членами.(Слайд45)
Робота в  групах (Слайд46)
-         Поширте речення другорядними членами речення.
Зайчик стрибає. Настала осінь. Росте гриб.
-         Запишіть речення.
-         Покажіть звязки  між членами останнього речення.
Презентація груп
VІ. Підсумок уроку
«Мозкова атака»
-      Що нового ви дізнались на уроці?
-      Які члени речення називаються головними?
-      Що складають підмет і присудок?
-      Як називаються інші члени речення?
Вузлик на память(Слайд 47)
Про кого? І що? Йде мова –
Підмет називає слово.
«Що зробити? Що робив?»
Присудок це говорив.
Головними ми є в реченні,
І порядок забезпечений.
Рефлексія
-      Які ваші враження від уроку?
-      Чи  виправдались ваші очікування?
Учні продовжують фразу «,Сьогодні на уроці я …»
VIІ. Домашнє завдання. (Слайд 48)
С. 53, правила вивчити
1 група - вправа 110
2 група – скласти текст про героїв нашого уроку, визначити головні слова у реченнях.


Тема. Закріплення знань про речення: розповідні, питальні, спонукальні.
Мета: закріпити знання учнів про види речень за метою висловлювання; розвивати вміння бувати й інтонувати розповідні, питальні, спонукальні речення, повторити вживання слів ввічливості;
розвивати культуру мовлення, уміння спостерігати, аналізувати й узагальнювати;
виховувати почуття доброти.
Корегуюча: сприяти залученню до спільної справи, підвести до висновку, що вони одне ціле з всім класом.
Обладнання: таблиця «види речень», завдання, плакати з прислів’ями, аудиозапис дитячий хор «Про дружбу», різнокольорові квіти, куб із запитаннями.
І Організаційний момент.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань учнів
1.Вправа «Мікрофон»
Учитель:  Зараз у нас урок української мови. Подумайте і скажіть, яким має бути наш урок? (Цікавим, навчальним).
- А ви на уроці якими повинні бути? (Уважними, активними, наполегливими).
- Давайте посміхнемося один одному і побажаємо всім успіхів у роботі!
2. Повідомлення теми, мети і завдання уроку
- Сьогодні ми закріпимо знання про види речень за метою висловлювання, продовжимо вчитися правильно будувати й інтонувати спонукальні речення, повторимо слова ввічливості.
3.Очікувані результати
Учитель: В кінці уроку кожен з вас оцінить свою роботу і прикрасить наше дерево чарівними різнокольоровими листочками ( червоний колір буде означати вашу відмінну або дуже гарну роботу на уроці, жовтий – значить, що ви добре працювали, а коричневий свідчить про те, що могли б і краще).
4. Побудова асоціативного куща. Гра «Пригадай»
- Що ми знаємо про речення?
велика буква
крапка                   знак оклику
зв’язок слів           закінчена думка
знак питання                  питальні
розповідні                   спонукальні

Повторення правила. (таблиця)
ñЯкі речення називаються спонукальними? Розповідними? Питальними?
ñЯкі бувають спонукання? (Прохання, порада, запрошення, заклик, заборона, застереження, наказ)
ñЯкі розділові знаки ставляться в кінці спонукальних речень?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання
1. Прочитайте спонукальне речення із домашньої вправи. Яким словом виражено спонукання?
2. Які дозволені місця для переходу вулиць ви знаєте? (Пішохідний перехід, дорожній знак)
3. Яке світло світлофора забороняє перехід? (Червоне). Яку команду воно нам дає? (Стій)
ІV. Актуалізація опорних знань учнів
1.Каліграфічна хвилинка.
Учитель: Сигнали світлофора завжди підказують нам, як треба правильно переходити вулицю, а каліграфічна хвилинка допомагає навчитися красиво писати.
Дд до та бро
- Яке слово зашифроване?(Доброта) Запишіть його в зошиті і зробіть звуковий аналіз цього слова.
- Що означає слово ДОБРОТА? Вправа «Кубування»
- Хто може назвати себе доброю людиною? Чому? Хто з вас зустрічав у житті злу людину? Чи приємно було з нею спілкуватися?
2.Робота за підручником. Вправа 149.
-А чи можна навчитися добра? Давайте переконаємося в цьому і прочитаємо текст «Учіться добра!». Відкрийте підручник на с. 72.
- Скільки в тексті абзаців?
Виразне читання тексту дітьми. (Три дитини читають текст біля дошки).
ñЗ яких речень складається зачин? (Питальних)
ñЯке речення з основної частини вас найбільше вразило? Спишіть його.
ñПрочитайте кінцівку. Яке це речення? (Спонукальне)
Фізкультхвилинка
Всі з-за парти піднялися,
Руки вгору, потяглися.
Вліво - вправо нахилися,
На сусіда подивися
І гарненько посміхнися!
Руку дружби простягни
І за успіх похвали!

3.Словникова робота.
ñЯкі слова ввічливості ви знаєте?
Запис у зошиті слів БУДЬ ЛАСКА, ДЯКУЮ.
ñУсно складіть речення з цими словами (розповідне, спонукальне, питальне).
4.Творча робота у групах.
З розписаних слів скласти речення і записати на аркуші. (Завдання у конвертах).
1.Ніколи не говори поганих слів.
2.Не забувай виконувати правила поведінки.
3.Завжди будь чесним і справедливим.
4.Говори спокійно, не кричи.
5.Допомагай товаришеві в біді.
6.Я поважаю своїх друзів.
(Лідер групи читає утворене речення, діти за допомогою сигнальних карток визначають тип речення)
Додаткове завдання лідерам груп: доповнити речення звертанням
ñЧи можна ці речення сказати із особливою інтонацією? Який розділовий знак потрібно ставити в кінці речення?
ñДо кого з дітей можна звернутися з такою порадою? (Лідери груп дають поради своїм однокласникам)
V. Закріплення вивченого матеріалу
1. Робота з прислів’ями
Учитель: В народі існує багато прислів’їв про доброту. На стінах класу розвішані деякі з них. Подивіться навколо себе і прочитайте прислів’я про добро. (Діти хором читають прислівя)
ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ
ДОБРО БУДУЄ, ЗЛО РУЙНУЄ
ДОБРЕ ДІЛО ТВОРИ СМІЛО
ñЯк ви розумієте зміст цих прислів’їв? Чи є серед них спонукальне речення? Розповідне? Питальне?
2. Робота з підручником. Вправа 150.
- Прочитайте ще два прислів’я із вправи. (Діти читають прислів’я, пояснюють їх зміст). Яке вам найбільше сподобалось, спишіть у зошит.
Додаткове завдання : поставити наголоси в кожному слові прислів’я.
3. Гра «Утвори нові слова»
- А ще в нашому мовленні є дуже красиве слово – ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ.
Хто може пояснити його значення?
Доброзичливість – це відношення до людини, орієнтоване на здійснення добра.
Утворення нових слів із букв слова
Д О Б Р О З И Ч Л И В І С Т Ь
добро рот зло брови
совість борт злість літо
лист торт сито сто
число очі тісто золото
Запис деяких слів у зошит.
VІ. Домашнє завдання
Учитель: Вдома ви зможете продовжити цю роботу і допишете нові слова з букв слова ДОБРОЗИЧЛИВІСТЬ. А також для вас у підручнику є корисні поради стосовно правил поведінки з вогнем та на воді. Для цього виконаєте вправу 152. Це завдання подібне класному.
VІІ. Підсумок уроку. Рефлексія
Учитель: Ось і закінчується наш урок. Дякую вам за співпрацю, за ваші розумні голівки та допитливі оченята.
ñДавайте оцінимо свою роботу на уроці і прикрасимо наше «Дерево успіхів» різнокольоровими листочками.
ñВиберіть один листочок потрібного кольору в залежності від того, як кожен з вас працював на уроці.
Діти підходять до плакату з деревом і прикрашають його листочками. В цей час звучить пісня «Дорогою добра».
ñТепер наше дерево дуже яскраве. Воно засяяло різнокольоровими барвами. Ви молодці! Я рада, що роботу на уроці багато дітей оцінило правильно.
ñБажаю вам добра, злагоди, щастя!) 








ЗА ДОБРО ДОБРОМ ПЛАТЯТЬ.
ДОБРО БУДУЄ, ЗЛО РУЙНУЄ.
ДОБРЕ ДІЛО ТВОРИ СМІЛО.



Ніколи не говори поганих слів.
Не забувай виконувати правила поведінки.
Завжди будь чесним і справедливим.
Говори спокійно, не кричи.
Допомагай товаришеві в біді.
Я поважаю своїх друзів.













                                             











Комментариев нет:

Отправить комментарий