Публікації

 

Навчатися легко і цікаво

Без прагнення до наукової роботи учитель неминуче потрапляє під владу трьох педагогічних демонів: механічності, рутинності, банальності.
А. Дістервег

Сьогоденне навчання не може бути вчорашнім. Щоб здобувач отримав всебічні компетентності, то і навчання має бути орієнтоване на особистість. Вчитель підбирає відповідні методи і прийоми, адаптуючи їх під вимоги часу. Найголовніші завдання, які стоять перед школою зараз є: допомога в усвідомленні, сприйнятті загальнолюдських цінностей (не стільки теорія, а практичні навички), критичне сприйняття інформації, вміння знаходити оптимальний вихід зі стресовх ситуацій, самостійність в діях.

Ключові слова: ЕОР (електронні освітні ресурси), ІКТ (інформаційно-комунікаційні технології), LearningApps, інтерактивна дошка, Smart Board.

Традиційно вважається, що грамотність дитина отримує у початковій школі, де її вчать писати, читати та рахувати. Це, безперечно, так. Але сучасному суспільству потрібні нові способи діяльності, що потребують розвитку в людини цілого комплексу вмінь та навичок – пошуку необхідної інформації, її обробки, надання іншим людям, моделювання нових об’єктів та процесів, самостійного планування та вибудовування своїх дій. Поряд з навчанням навичкам читання, письма та рахунку важливо навчати дітей використанню цифрової техніки як робочого інструменту у навчанні та повсякденному житті, починаючи з першого класу.

Цифрове середовище, в якому доведеться жити нашим дітям, має призвести до переосмислення методів навчання та викладання. Майбутнє формується у школі. Наші сьогоднішні учні мають бути готовими успішно інтегруватися в це суспільство, і вирішити це завдання допомагає масове впровадження ІКТ в освітній процес.

Ця тема є актуальною для підвищення якості знань учнів під час очного проведення уроків і під час дистанційного навчання, оскільки використання ЕОР заощаджує час на заняттях, розвиває інтерес до навчання, матеріал є більш наочним і доступним навіть для тих, хто навчається зі слабкими здібностями. Крім цього, при застосуванні ЕОР підвищується рівень професійної культури вчителя, знижується трудомісткість процесу контролю та консультування учнів, розвивається плідна співпраця вчителя з учнями, підвищується рівень функціональної грамотності вчителя у сфері ІКТ. Вчитель переходить від ролі транслятора знань до ролі вчителя – тьютора. Застосування ЕОР дає можливість вчителеві самореалізовуватися, самостверджуватись і тиражувати власний досвід, підвищує авторитет серед учнів та колег.

У своїй роботі я використовую можливості ЕОР для досягнення не лише предметних, а й особистісних та метапредметних результатів навчання у початковій школі. ЕОР є ефективним засобом, за допомогою якого можна суттєво урізноманітнити та активізувати процес навчання. Урок з використанням ЕОР викликає у дітей емоційне піднесення, навіть учні з особливими освітніми потребами охоче працюють на уроках.

Багато матеріалу беру на сайтах: https://vseosvita.ua/, https://www.ed-era.com/, https://pustunchik.ua/ua, https://naurok.com.ua/, http://abetka.ukrlife.org/, http://navigator.rv.ua/, https://teacher.at.ua/, https://dorobok.edu.vn.ua/.

Під час дистанційного навчання часто використовую інтернет-ресурс http://learningapps.org. LearningApps.org є програмою Web 2.0 для підтримки навчання та процесу викладання за допомогою інтерактивних модулів. Існуючі модулі можуть бути безпосередньо включені до змісту навчання, а також їх можна змінювати або створювати в оперативному режимі. Вони мають власну цінність, саме інтерактивність. Завдання, які я створюю сама і разом з дітьми, розміщую у своєму блозі https://deschenko.blogspot.com/ та відкритій групі у фейсбуці https://www.facebook.com/groups/479944349075996, що дозволяє виконувати практичні завдання не лише на уроці, а й після нього.

Суперечки щодо використання інтерактивних дошок у навчальному процесі то вщухають, то виникають знову. Для мене питання «Інтерактивна дошка на уроці – це плюс чи мінус?» не існує. Безперечно – плюс. У своїй практиці використовую як компютерні навчальні програми, так і створюю власні уроки для інтерактивної дошки. Важливо розуміти, що інтерактивна дошка сама нічого навчити не може. Це інструмент у руках педагога, такий, як дошка, крейда, таблиця, і те, як цей інструмент «зазвучить», залежить від творчості педагога, його готовності зробити урок цікавим, зрозумілим і незабутнім. Коли готуєш матеріали до уроку, то завжди хочеться придумати щось новеньке. Тому хочу поділитися з вами деякими своїми інтерактивними вправами, які я використовую на різних етапах уроку (усний рахунок, каліграфічна хвилина, фізкультхвилинки, самостійна робота, повторення пройденого тощо) під час роботи з інтерактивною дошкою.

Нaприклaд, нa урокaх метемaтики особисто полюбляю використовувaти тaкий ресурс як Smart Board, що дозволяє створювaти різномaнiтнi зaвдaння онлaйн. Нaприклaд, можнa зaпропонувaти учням виконaти зaдaчу нa знaходження суми, склaвши умову зaдaчi тaк, щоб дiти могли перетягнути до кошикa яблучкa з грушкaми. Тaк, для цього слiд створити умову зaдaчi i вивести її нa екрaн зaпропонувaвши дiтям розв’язaти її. Використaння цього ресурсу дaє можливiсть дiтям прaцювaти нa iнтерaктивнiй дошцi «перетягуючи» вiдомi додaнки у кошик. Тaкож зручно у цьому ресурсі вивчaти мaтемaтичні фігури, використовуючи інструмент «Фігури». Зaвдяки цьому інструменту учні можуть не тільки візуaльно зaпaм’ятaти, які бувaють фiгури, a спробувaти їх створити влaсноруч ( мова: будова слова, багатозначні слова, синоніми, антоніми, звуковий аналіз слів…; літературне читання: словникова робота, робота з текстом…).

Використання вчителем початкових класів у своїй роботі ІКТ та ЕОР дозволяє надати освітньому процесу максимальну інтерактивність та інформаційну насиченість, робить освітній процес цікавим та привабливим для дітей, а отже, формування універсальних навчальних дій молодших школярів буде більш успішним та плідним. Але не треба забувати про санітарні норми, все має бути дозовано.

Творче і глибоко продумане використання вчителями інтерактивних освітніх систем створює прекрасні розвиваючі можливості, як для школярів, так і для самих педагогів, забезпечує сучасний рівень освітньої діяльності на уроках. Урок успішний тоді, коли вчителю вдається зацікавити та утримувати увагу всіх учнів протягом уроку.

Комментариев нет:

Отправить комментарий